Det er med sikkerhed en anden form for intelligens vi skal fokusere på i fremtiden, selv om høj intelligens altid vil være en fordel.
Robotteknologi og kunstig intelligens gør vi kommer til at gentænke vores undervisningssystem, lige fra indskoling til universiteterne.
Når vi om få år har vi adgang til al den viden der eksisterer i en raffineret og bearbejdet form, så giver det ikke mening at lære store mængder pensum, nærmest som paratviden.
Den kinesiske erhvervsmand Jack Ma, som står bag blandt andet Alibaba, har allerede for år tilbage udtalt, at det ikke giver mening vi træner vores børn, så de kan konkurrere med robotter og AI, for den kamp kan de aldrig vinde. I stedet skal vi undervise i unikke fag som etik, tro, kunst, musik og omsorg. Kun på den måde kan nutidens børn konkurrere med fremtidens robotter.
Allerede nu lever vi en tid hvor mange har adgang til AI (Kunstig Intelligens) f.eks. gennem ChatGPT. AI vil sammen med robotteknologi kunne erstatte en række jobfunktioner i fremtiden. For få år siden gik vi og troede det var de manuelle rutineprægede jobs der stod for skud. Nu ved vi AI også vil erstatte store dele af opgaverne hos forskere, læger, regnskab, advokater, journalister, bankfolk og ikke mindst i offentlig regeladministration. Der er tale om mange millioner af jobs der forsvinder. Novo Nordisk og en række større virksomheder investerer allerede massivt i AI.
I fremtidens skole gælder:
Vi skal udvikle den dybe forståelse, i undervisningen forstå, at have adgang til information er ikke det samme som at forstå det. Skoler spiller en nøglerolle i at hjælpe elever med at opbygge en dyb forståelse af komplekse emner, træne kritisk tænkning og udvikle evnen til at tænke analytisk.
Skolen skal udvikle sociale færdigheder. Skolen er ikke kun et sted for akademisk læring. Det er også et sted, hvor børn udvikler sociale færdigheder, lærer at arbejde sammen i grupper og håndtere konflikter.
Skolen skal uddanne i håndtering af teknologi. Selvom teknologi er et kraftfuldt værktøj, er det vigtigt, at studerende også lærer, hvordan man bruger det ansvarligt, kritisk og etisk. Dette kan indarbejdes i en moderne skoleundervisning.
Jeg tor på Danmark allerede har en unik position i forhold til en række andre lande, f.eks Kina:
Vi har stærk fokus på kritisk tænkning, som hos os er noget positivt og vil spille en stor rolle i fremtiden.
Vi er åbne over for globalisering og internationalt samarbejde. Danmark har traditionelt været meget åben over for internationalt samarbejde i uddannelse. Dette kan give danske studerende en bredere global forståelse og forberede dem bedre til et internationalt arbejdsmarked.
Vi har fokus på læring gennem leg og social interaktion. Den danske tilgang til tidlig barndomsuddannelse, især inspireret af pædagogikken i de nordiske lande, vægter leg og social interaktion som centrale læringselementer.